Mijn week in muziek – 17/04

Een nieuwe week in quarantaine zit er terug bijna op en gisteren werd bekend gemaakt dat we nog even verder moeten doorzetten tot 3 mei.
Het is nu zo en we maken er het beste van.

Gelukkig waren er de voorbije week een 3 tal releases die mij echt konden bekoren en allen meedingen naar de hoofdprijs van beste plaat.

Ze kwamen hier al enkele keren aan bod en speelden normaal gezien ook deze maand in le Grand Mix in Tourcoing de heren van Egyptian Blue. Ook al worden ze nog niet vaak gedraaid op onze nationale radiozenders, blijf ik er van overtuigd dat een populariteit zoals The Murder Capital en Fontaines DC er zeker en vast inzit.

Hun EP ‘Body Of Itch’ is daar zeker en vast een bewijs en slaat dezelfde weg in van singles als ‘Nylon Wire’.

EGyptian blue

Meest geanticipeerde plaat van het jaar, van de afgelopen 5 jaar, dat moet dan wel ‘The New Abnormal’ zijn van The Strokes. Een band verantwoordelijk voor een album uit 2001 die steeds in mijn top 10 aller tijden zal staan.

Zelf treden ze weinig op en al zeker in België, maar de voorbije maanden lieten ze nu en dan nieuwe nummers horen en werden ook al 3 singles gelost.

Hun optreden op Werchter 2020 kunnen we intussen ook definitief schrappen (ween ween festivalzomer) en blijft een live optreden van hen dus nog even langer op mijn bucketlist staan.

De plaat grijpt terug naar het succesrecept van debuut ‘Is This It’ zonder te hard te proberen dit te gaan kopiëren. ‘Ode To The Mets’ is het lied dat bij met meest blijft hangen na de al gekende singles en werd dan ook toegevoegd aan mijn Spotify lijst (zie onder)

the strokes

Ja, ik blijf in deze blog, maar ook in het echte leven nogal vaak hangen aan dezelfde soort muziek en aan de gitaar, maar heel af en toe kunnen ook andere genres mij verleiden.

Hiphop is er één van met de voorbije jaren kwaliteit uit binnen- (Romeo Elvis, Zwangere Guy) en buitenland (Kendrick Lamar, Frank Ocean, Anderson Paak) en plots kwam daar via Q magazine het debuut van Jay Electronica (A Written Testimony) op mijn playlist te staan.

Jay

Een dijk van een plaat van bij de 1e luisterbeurt. Niet alleen deelt hij een deel van zijn naam met mentor Jay Z, maar ook 8 van de 10 nummers op dit album.
Meer dan 10 jaar werd uitgekeken naar dit meesterwerk en nummers als ‘Shiny Suit Theory’ werden dan al meerdere jaren voor het eerst uitgebracht.

 

 

Plaats een reactie